Strategia Ochrony Małoletnich
w Szkole Podstawowej im. Szarych Szeregów
w Mrozach Wielkich
Standardy i procedury ochrony
dzieci przed krzywdzeniem
Podstawy prawne Strategii Ochrony Małoletnich
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie
Strategia Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej im. Szarych Szeregów
w Mrozach Wielkich
§ 1.
1. Pracownikiem szkoły jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
4. Zgoda rodzica dziecka/opiekuna prawnego oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców/opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami/opiekunami dziecka należy ich poinformować o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrekcję szkoły członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
7. Osoba odpowiedzialna za Strategię Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrekcję szkoły członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją tej Strategii przed krzywdzeniem w środowisku domowym oraz placówce.
Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2.
1. Personel szkoły posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i bezpieczeństwo dziecka.
Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi
w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.
§ 3.
1. Dyrektor - przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, ma obowiązek w zakresie uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zgromadzone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zwany dalej „Rejestrem”.
2. Sprawdzenie dotyczy również osób sprawujących opiekę nad małoletnimi podczas wycieczki, dyskoteki, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę oraz wyjazdy na zieloną szkołę, konkursy zawody etc.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 przedkłada Dyrektorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
4. Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada dyrektorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub stosowne oświadczenia zgodnie z wymogami art. 21 Ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zwany dalej ustawą.
5. Informacja z rejestru , dyrektor utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych personelu/pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
6. Informacje oraz oświadczenia, dotyczy obcokrajowców - osób mieszkających za granicą, dyrektor załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.
7. Wprowadza się zasady postępowania w przypadku dopuszczania do pracy innych osób niż personel szkoły/placówki, w szczególności osoba, która ma pełnić funkcję/zadania opiekuna/prowadzącego zajęcia i inne wynikające z art.21 ust.1, na piśmie wyraża zgodę :
1) na jej pełnienie/wykonywanie;
2) na przetwarzania danych osobowych (jakim jest imię i nazwisko i numer pesel) w celu sprawdzenia czy nie jest ujęty w „Rejestrze”;
3) przedkłada dyrektorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego zgodnie z art.21 ust.3 ustawy;
4) w przypadku osoby będącej obcokrajowcem składa oświadczenie (art. 21 ust.4 -8) ustawy.
8. Dyrektor (szczegółowe zapisy Rozdział 3 Ustawy) w szczególności:
1) sprawdza zawartość Rejestru/analizuje informacje z Krajowego Rejestru Karnego;
2) ustala z IOD zasady postępowania ze zgodami opiekunów oraz zapewnieniem poufności danych tam zawartych;
3) utrwala w formie wydruku informację z Rejestru oraz informację z Krajowego Rejestru Karnego i załącza do zgody opiekuna;
4) wyraża lub odmawia zgody;
5) zapewnia zasady archiwizowania dokumentów;
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
§ 4.
1. Personel w celu zapewnienia bezpiecznych relacji między małoletnim," a personelem jest zobowiązany do stosowania w szczególności następujących zasad wobec uczniów:
a) uznanie, zaufanie, szacunek, „autentyczność”, szczerość, wrażliwość i lojalności, otwartość, wyrozumiałość, umiejętność słuchania, współpracy, empatii,
b) jasnej komunikacji – prostego przekazu (ETR),
c) zachowania podmiotowość małoletniego,
d) przyznanie się małoletniemu do błędu (przepraszanie),
e) rozpoznania potrzeb, możliwości i zasobów małoletniego,
f) ochrony wizerunku małoletniego.
2. Zachowania niedozwolone wobec małoletnich z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności:
a) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie, obrażanie,
b) ujawnienie informacji mogących naruszać dobro małoletniego w tym danych szczególnych (wrażliwych) zgodnie z RODO,
c) naruszanie nietykalności fizycznej małoletniego (zwłaszcza niewłaściwy dotyk, popychanie, szturchanie, łaskotanie)
d) spanie z małoletnim w jednym łóżku (np. podczas biwaku, „zielonej szkoły”/wycieczki)
e) kontakt fizyczny przekraczający potrzeby wykonywania niezbędnych czynności higieniczno – pielęgnacyjnych
f) kontakty prywatne z małoletnim w mediach społecznościowych.
3. Każda osoba, która stwierdzi jakiekolwiek naruszenia którejkolwiek z ww. zasad jest zobowiązana o powyższym fakcie powiadomić dyrektora szkoły/placówki.
4. Osoba zgłaszająca naruszenie, o którym mowa w pkt. III ma prawo skorzystać z uprawnień przysługujących dla sygnalisty zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole/placówce.
5. Dyrektor po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego podejmuje stosowne działania organizacyjno - prawne, w zależności od wyników swoich ustaleń.
6. Dyrektor jest zobowiązany do dokumentowania swoich działań w ww. zakresie.
Zasady i procedura podejmowania interwencji
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
§ 5.
1. W przypadku wypadku młodocianego w szkole/placówce należy postępować zgodnie przyjętymi normami prawnymi obowiązującymi w szkole/placówce.
2. W każdym przypadku wysłania do szkoły/placówki małoletniego, które uległo wypadkowi w domu i ma widoczne obrażenia należy pisemnie powiadomić szkołę/placówkę w chwili przyjścia małoletniego do szkoły/placówki wypełniając oświadczenie i przekazując je w sekretariacie szkoły/placówki lub bezpośrednio wychowawcy albo dokonując wpisu w dzienniku elektronicznym. (rozważyć celowość i zakres stosowania oraz jest pytanie : czy każdy incydent?)
3. Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, któremu niezbędne jest udzielenie pomocy przedmedycznej lub medycznej, a w szczególności należy:
a) zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa,
b) udzielić małoletniemu pomocy przedmedycznej lub wezwać pogotowie ratunkowe,
c) niezwłocznie zawiadomić dyrektora i rodziców (jeżeli nie są podejrzani o krzywdzenie małoletniego) oraz koordynatora działań przemocowych w szkole,
d) sporządzić notatkę służbową/zabezpieczyć dowody i przekazać je dyrektorowi.
4. Zasady postepowania w przypadku informacji o podejrzenia krzywdzenia małoletniego, a w szczególności:
a) zapewnić małoletniemu poczucia bezpieczeństwa,
b) przeprowadzić z małoletnim rozmowę z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga lub innym pracownikiem szkoły/placówki),
c) podjąć działania zapewniające odseparowanie małoletniego od osoby podejrzewanej o krzywdzenie do czasu wyjaśnienia sprawy lub przekazania informacji właściwym służbom/instytucjom,
d) przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi i wychowawcy oraz osobie wskazanej w szkole/placówce przez dyrektora jako koordynator działań przemocowych (dalej zwany koordynatorem),
e) jeśli nie jest to przemoc w rodzinie wychowawca we współpracy z koordynatorem powiadamia rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania ( w tym objecie małoletniego opieka psychologa, pedagoga) oraz sporządza notatkę służbową, która przekazuje koordynatorowi,
f) jeżeli istnieje taka potrzeba, koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem powiadomią odpowiednie służb (MOPS, Policja, Sąd Rodzinny itp.) w tym wdraża procedurę „Niebieskiej Karty” oraz po uzgodnieniu z dyrektorem - rodziców małoletniego.
g) wychowawca systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie z koordynatorem.
5. W przypadku robienia przez małoletniego sobie krzywdy (np. nie je, samookaleczenia).
a) przeprowadzić z małoletnim rozmowę, z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga, pielęgniarki ),
b) przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi i wychowawcy oraz osobie wskazanej w szkole/placówce przez dyrektora jako koordynator,
c) wychowawca powiadamia rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania ( w tym objęcie małoletniego opieką psychologa, pedagoga) oraz sporządza notatkę służbową, którą przekazuje koordynatorowi,
d) wychowawca systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie minimum raz w kwartale z koordynatorem.
6. Wszystkie podejmowane działania są dokumentowane.
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego,
zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia,
osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „niebieskiej karty"
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
§ 6.
1. Osobą odpowiedzialną za zgłaszanie przestępstw, wypełnianiem „Niebieskiej karty” czy informowaniem o przypadkach, gdy małoletni jest w jakiś sposób zaniedbany lub sam robi sobie krzywdę, (np. samookaleczenia, nie je), w tym składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, a w szczególności (odpowiednio), zawiadomienie organów ścigania, sądu rodzinnego jest ww. koordynator.
2. Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają koordynatora i dyrektora oraz przekazuje notatkę służbową (posiadaną dokumentację – wskazuje dowody).
3. Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego ma prawo skorzystania w ww. zakresie z uprawnień sygnalisty.
4. Koordynator analizuje informacje i dokumentacje oraz w razie potrzeby uzupełnia ją współpracując z wychowawcą klasy oraz rodzicami (jeżeli informacje nie wskazują na nich jako źródło przemocy), wspólnie podejmują decyzje co do dalszego postępowania informując o tym fakcie dyrektora.
5. Koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem zawiadamia organy ścigania lub właściwe instytucje o podejrzeniach szkoły/placówki i /lub monitoruje dalej sprawę.
6. Koordynator o powiadomieniu wychowawcę klasy o podejmowanych działaniach.
7. Wychowawca na bieżąco monitoruje sytuacje małoletniego, a o swoich ustaleniach informuje koordynatora.
8. W przypadku braku możliwości niezwłocznego zawiadomienia koordynatora oraz dyrektora, osoby które powzięła informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają organy ścigania lub właściwe instytucje oraz powiadamiają koordynatora i dyrektora o tym fakcie przekazując stosowną notatkę służbową.
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
§ 7.
1. Wprowadza się następujące zasady przeglądu i aktualizacji standardów, a zwłaszcza:
a) dyrektor powołuje zespół ds. przeglądu i aktualizacji standardów,
b) przewodniczącym zespołu jest koordynator,
c) zespół ustala regulamin swojej działalności i zasady współpracy z organami szkoły/placówki,
d) wszyscy personel szkoły/placówki oraz rodzice i uczniowie maja obowiązek na bieżąco informowania koordynatora lub osoby powołane do ww. zespołu o potrzebie zmian/rozszerzenia zakresu standardów,
e) koordynator po przeanalizowaniu uzyskanych informacji z pkt 4, o ustaleniach powiadamia dyrektora szkoły/placówki, który w sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji w zakresie treści standardów wprowadza stosowne zmiany lub zleca ich przeanalizowanie zespołowi ds. przeglądu aktualizacji standardów,
f) zespół minimum raz na dwa lata we współpracy z organami szkoły/placówki dokonuje analizy treści standardów przedstawiając dyrektorowi wnioski i rekomendacje oraz proponując stosowne zmiany w zapisach standardów. Pierwsza analiza zostanie przeprowadzona w terminie do 31 sierpnia 2025 roku.
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów.
§ 8.
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów.
1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest koordynator.
2. Koordynator/rzy we współpracy z dyrektorem jest zobowiązany minimum raz w roku, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli za zorganizowanie/przeprowadzenie szkolenia personelu pedagogicznych szkoły/placówki oraz w ramach realizacji standardów kontroli zarządczej szkolenia pozostałego personelu do stosowania ww. standardów oraz w przypadku zatrudniania nowego personelu.
3. Koordynator na każdy rok szkolny przygotowuje plan działań w zakresie przygotowania personelu do stosowania ww. standardów, wskazując osoby odpowiedzialne za realizacje poszczególnych działań/zadań oraz przewidywane efekty – koordynuje planowane działania.
4. Plan pracy koordynator przedstawia dyrektorowi do akceptacji do 15 września każdego roku.
5. Osoby wskazane w planie są zobowiązane do składania koordynatorowi pisemnych informacji z uzyskanych efektów działań/realizacji zadań w terminie 3 dni roboczych od ich realizacji.
6. Koordynator minimum raz do roku, do końca zajęć szkolnych w danym roku szkolnym, składa dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu zawierające rekomendacje i wnioski oraz wskazując uzyskane efekty.
Zasady przygotowania personelu do stosowania standardów oraz sposób dokumentowania tej czynności.
§ 9.
1. Działania na rzecz zapoznania personelu ze standardami i przygotowania personelu do stosowania standardów oraz dokumentowania tych czynności są uwzględnione w planach doskonalenia zawodowego personelu wynikających z kontroli zarządczej, a zwłaszcza w planie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2. Program wychowawczo – profilaktyczny, swoim zakresem obejmuje również działania na rzecz ochrony małoletnich przed przemocą.
3. Koordynator udziela osobom potrzebującym konsultacji w zakresie stosowania ww. standardów,
4. Ponadto, personel potwierdzają zapoznanie się z zarządzeniem dyrektora w sprawie wprowadzenia standardów oraz udział w szkoleniach i znajomość zasad postępowania w sytuacjach stosowania przemocy wobec nieletnich podpisując oświadczenie w tym zakresie (zał. 2),
5. Oświadczenia są przekazywane i gromadzone przez koordynatora (sekretariat).
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim
standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
§ 10.
1. Wychowawcy klas są odpowiedzialni minimum raz w roku (we wrześniu) za zapoznanie i przygotowania rodziców do stosowania standardów i zebranie od nich potwierdzeń o zapoznaniu się w formie oświadczenia.
2. Podjęcie stosownych działań przez wychowawcę na rzecz zapoznania uczniów z standardami działań antyprzemocowych podejmowanych wobec małoletnich wynikają z zapisów programu wychowawczo – profilaktycznego.
3. Standardy są do wglądu u wychowawcy, specjalistów zatrudnionych w szkole, w bibliotece, sekretariacie szkoły/placówki oraz na stronie www, w zakładce BIP.
4. Wychowawca wpisem w dzienniku lekcyjnym odnotowuje podejmowane działania w ww. zakresie.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
§ 11.
1. Osobą odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest każdy pracownik szkoły/placówki, który niezwłocznie postępuje zgodnie z przyjętymi standardami z pkt. 3.
2. W zakresie udzielania wsparcia małoletniemu wychowawcy klas współpracują z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami w szkole/placówce oraz koordynatorem, podejmują stosowne działania lub wnioskują do dyrektora o wsparcie instytucjonalne działań wobec małoletniego
3. Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie wsparcia instytucjonalnego małoletniemu na terenie szkoły/placówki lub wnioskuje do instytucji zewnętrznych zgodnie z ich kompetencjami.
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń
zagrażających dobru małoletniego
§ 12.
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń.
1. Sposób dokumentowania ujawnionych podejrzeń lub incydentów określają zapisy poszczególnych standardów.
2. Zasady przechowywania dokumentacji określa instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt, a w zakresie ochrony danych „Polityka ochrony danych”.
3. Dyrektor pisemnie upoważnia personelu do dostępu do danych szczególnych, w ujęciu RODO dotyczących zakresu ww. standardów.
4. Koordynator prowadzi indywidulane teczki spraw małoletnich w stosunku do których zostały podjęte działania wynikające z ww. standardów.
5. Dyrektor stwarza warunki do przechowywania i zabezpieczenia ww. dokumentacji z uwzględnieniem bezpieczeństwa „szczególnych – wrażliwych danych” wynikających z RODO.
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
§ 13.
1. Do wymogów dotyczących bezpiecznych relacji między małoletnimi należy zaliczyć zwłaszcza: wzajemny szacunek, akceptacja odmienność - tolerancja „inności”- współpraca ze sobą, pomaganie sobie, docenianie działań/postaw, odnoszenie się do siebie w sposób kulturalny, przestrzegamy przyjętych zasad, norm bezpiecznego zachowania.
2. Do zachowań niedozwolonych należy w szczególności zaliczyć stosowanie przemocy w tym zwłaszcza: wyśmiewanie, hejtowanie w sieci, wykluczanie ze wspólnych zabaw lub innych działań, używanie form przemocy przede wszystkim fizycznej i psychicznej,
3. O wszelkich zachowaniach niedozwolonych lub o nie stosowaniu się do wymogów bezpiecznych relacji należy niezwłocznie zawiadamiać wychowawcę klasy ucznia pokrzywdzonego, który jest zobowiązany we współpracy z innymi wychowawcami (zwłaszcza jeżeli dotyczy to agresora lub świadków) przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.
4. Osoby zgłaszające zachowania, o których mowa w pkt.3 ma prawo skorzystać z uprawnień sygnalisty (zastrzec anonimowość).
5. Zauważane drastyczne, przejawy nadużyć wychowawca zgłasza koordynatorowi, który po uzgodnieniu z dyrektorem zgłasza sprawę do organów ścigania lub właściwym instytucjom.
6. W swoich działaniach wychowawcy współpracują z rodzicami małoletnich, specjalistami oraz koordynatorem i podejmują stosowne działania wychowawcze.
7. O wynikach przeprowadzonych działań i podjętych interwencji oraz uzyskanych efektach w tym wnioskach i rekomendacjach wychowawca informuje dyrektora i koordynatora oraz rodziców (jeżeli nie są agresorami).
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
§ 14.
1. Przyjmuje się następującej zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, a w szczególności:
2. Małoletni przynoszą do szkoły/placówki i na zajęcia organizowane przez szkołę urządzenia elektroniczne z dostępem do sieci Internet zwane dalej urządzeniami na własną odpowiedzialność, za zgodą i na odpowiedzialność rodziców.
3. Szkoła/placówka nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież ww. urządzeń .
4. Podczas zajęć edukacyjnych włączanie i używanie urządzeń jest możliwe za zgoda lub na polecenie osoby sprawującej opiekę/prowadzącej zajęcia, w pozostałych sytuacjach wyłączone urządzenia są schowane w torbach/plecakach lub szafkach.
5. W czasie godzin lekcyjnych kontakt z małoletnim jest możliwy poprzez Sekretariat szkoły/placówki oraz wychowawców klasy.
6. Dopuszcza się możliwość korzystania z urządzeń podczas przerw śródlekcyjnych, po zajęciach lub przed zajęciami z zachowaniem przyjętych norm społecznych i etycznych szczegółowo doprecyzowanych w statucie szkoły/placówki.
7. Niedopuszczalne jest nagrywanie dźwięku, obrazu oraz fotografowanie za pomocą telefonu lub innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły/placówki oraz podczas zajęć organizowanych przez szkołę
8. W szczególnych sytuacjach można ładować urządzenia z dostępem do Internetu w sekretariacie szkoły/placówki.
9. Uczniowie niepełnosprawni oraz z SPE, za zgodą nauczyciela, mogą korzystać z urządzeń z dostępem do internatu ułatwiających im funkcjonowanie w szkole/placówce.
10. W urządzeniu z dostępem do Internetu przynoszonym przez małoletniego zaleca się zainstalowanie przez rodziców kontroli rodzicielskiej.
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci internet oraz utrwalonymi w innej formie
z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
§ 15.
1. W ramach ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wychowawcy klas powinni zwłaszcza:
a) w ramach realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły/placówki informować uczniów o zagrożeniach i bezpiecznym korzystaniu z Internetu,
b) na zebraniach z rodzicami informować ich/przeprowadzać szkolenia o zagrożeniach dzieci podczas korzystaniu z Internetu oraz o sposobach zabezpieczania sieci oraz bezpiecznego korzystania z Internetu,
2. Dyrektor szkoły/placówki w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli w zależności od potrzeb organizuje szkolenia w ww. zakresie.
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
§ 16.
1. Nauczyciel wskazany przez dyrektora do udzielenie wsparcia uczniowi po ujawnieniu krzywdzenia opracowuje plan wsparcia małoletniego we współpracy z koordynatorem/ami ds. przemocowych i specjalistami.
2. Plan ma się opierać na rzetelnej diagnozie potrzeb i analizie możliwości ucznia.
3. Plan akceptuje dyrektor powiadamiając rodziców/prawnego opiekuna ucznia zwłaszcza o:
a) formie i zakresie planowanego wsparcia,
b) osobie/ach udzielających wsparcia,
c) przewidywanych sposobach ewaluacji,
d) zakładanych efektach.
4. W pracach zespołu może uczestniczyć rodzic, jeżeli nie jest podejrzewany o działania przemocowe wobec małoletniego.