Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

Strategia ochrony małoletnich w Szkole Podstawowej im. Szarych Szeregów w Mrozach Wielkich


Strategia Ochrony Małoletnich
w Szkole Podstawowej im. Szarych Szeregów
w Mrozach Wielkich

Standardy i procedury ochrony 
dzieci przed krzywdzeniem

 

Podstawy prawne Strategii Ochrony Małoletnich

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.).
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359).
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
  •  Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) – art. 23 i 24.
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).


Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie 
Strategia  Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej im. Szarych Szeregów
w Mrozach Wielkich

§ 1.

1.    Pracownikiem szkoły jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.

2.    Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia. 

3.    Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy. 

4.    Zgoda rodzica dziecka/opiekuna prawnego oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców/opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami/opiekunami dziecka należy ich poinformować o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

5.    Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. 

6.    Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez  dyrekcję szkoły członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie. 

7.    Osoba odpowiedzialna za Strategię Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem  to wyznaczony przez dyrekcję szkoły członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją tej Strategii przed krzywdzeniem w środowisku domowym oraz placówce. 

Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka. 


Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

 

§ 2.

1.    Personel szkoły posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę     na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

2.    W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują ich do szukania dla siebie pomocy.

3.    Personel monitoruje sytuację i bezpieczeństwo dziecka.


Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi
w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.

§ 3.

1.      Dyrektor  - przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, ma obowiązek w zakresie uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zgromadzone w  Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zwany dalej „Rejestrem”.

2.      Sprawdzenie dotyczy również osób sprawujących opiekę nad małoletnimi podczas wycieczki, dyskoteki, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę oraz wyjazdy na zieloną szkołę, konkursy zawody etc.

3.      Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 przedkłada Dyrektorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

4.      Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada dyrektorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub stosowne oświadczenia zgodnie z wymogami art. 21  Ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zwany dalej ustawą.

5.      Informacja z rejestru , dyrektor utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych personelu/pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. 

6.      Informacje oraz oświadczenia, dotyczy obcokrajowców - osób mieszkających za granicą, dyrektor załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

7.      Wprowadza się zasady postępowania w przypadku dopuszczania do pracy innych osób niż personel szkoły/placówki, w szczególności osoba, która ma pełnić funkcję/zadania opiekuna/prowadzącego zajęcia i inne wynikające z art.21 ust.1, na piśmie wyraża zgodę :

1)      na jej pełnienie/wykonywanie;

2)      na przetwarzania danych osobowych (jakim jest imię i nazwisko i numer pesel) w celu sprawdzenia czy nie jest ujęty w „Rejestrze”;

3)      przedkłada dyrektorowi  informację z Krajowego Rejestru Karnego zgodnie z art.21 ust.3 ustawy;

4)      w przypadku osoby będącej obcokrajowcem składa oświadczenie (art. 21 ust.4 -8) ustawy.

8.      Dyrektor  (szczegółowe zapisy Rozdział 3 Ustawy)  w szczególności:

1)      sprawdza zawartość Rejestru/analizuje informacje z Krajowego Rejestru Karnego;

2)      ustala  z IOD zasady postępowania ze zgodami opiekunów oraz zapewnieniem poufności danych tam zawartych;

3)      utrwala w formie wydruku informację z Rejestru oraz informację z Krajowego Rejestru Karnego i załącza do zgody opiekuna; 

4)      wyraża lub odmawia zgody;

5)      zapewnia zasady archiwizowania dokumentów;


Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 4.

1.      Personel w celu zapewnienia bezpiecznych  relacji między małoletnim," a personelem jest zobowiązany do stosowania w szczególności następujących zasad wobec uczniów:

a)      uznanie, zaufanie, szacunek, „autentyczność”, szczerość, wrażliwość i  lojalności, otwartość, wyrozumiałość, umiejętność słuchania, współpracy, empatii,

b)      jasnej komunikacji – prostego przekazu (ETR),

c)      zachowania podmiotowość małoletniego,

d)      przyznanie się małoletniemu do błędu (przepraszanie),

e)      rozpoznania potrzeb, możliwości i zasobów małoletniego,

f)       ochrony wizerunku małoletniego.

2.      Zachowania niedozwolone wobec małoletnich z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności:

a)      zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie, obrażanie, 

b)      ujawnienie informacji mogących naruszać dobro małoletniego w tym danych szczególnych (wrażliwych) zgodnie z RODO,

c)      naruszanie nietykalności fizycznej małoletniego (zwłaszcza niewłaściwy dotyk, popychanie, szturchanie, łaskotanie) 

d)      spanie z małoletnim w jednym łóżku  (np. podczas biwaku, „zielonej szkoły”/wycieczki)

e)      kontakt fizyczny przekraczający potrzeby wykonywania niezbędnych czynności higieniczno – pielęgnacyjnych 

f)       kontakty prywatne z małoletnim w mediach społecznościowych.

3.      Każda osoba, która stwierdzi jakiekolwiek naruszenia którejkolwiek z  ww. zasad jest zobowiązana o powyższym fakcie powiadomić dyrektora szkoły/placówki.

4.      Osoba zgłaszająca naruszenie, o którym mowa w pkt. III ma prawo skorzystać z uprawnień przysługujących dla sygnalisty zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole/placówce. 

5.      Dyrektor po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego podejmuje stosowne działania organizacyjno - prawne, w zależności od wyników swoich ustaleń.

6.      Dyrektor jest zobowiązany do dokumentowania swoich działań w ww. zakresie.


Zasady i procedura podejmowania interwencji
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

§ 5.

1.      W przypadku wypadku młodocianego w szkole/placówce należy postępować zgodnie przyjętymi normami prawnymi obowiązującymi w szkole/placówce.

2.      W każdym przypadku wysłania do szkoły/placówki małoletniego, które uległo wypadkowi w domu i ma widoczne obrażenia należy pisemnie powiadomić szkołę/placówkę w chwili przyjścia małoletniego do szkoły/placówki wypełniając oświadczenie i przekazując je w sekretariacie szkoły/placówki lub bezpośrednio wychowawcy albo dokonując wpisu w dzienniku elektronicznym.  (rozważyć celowość i zakres stosowania oraz jest pytanie : czy każdy incydent?)

3.      Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, któremu niezbędne jest udzielenie pomocy przedmedycznej lub medycznej, a w szczególności należy:

a)      zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa,

b)      udzielić małoletniemu  pomocy przedmedycznej lub wezwać pogotowie ratunkowe,

c)      niezwłocznie zawiadomić dyrektora i rodziców (jeżeli nie są podejrzani o krzywdzenie małoletniego) oraz koordynatora działań przemocowych w szkole,

d)      sporządzić notatkę służbową/zabezpieczyć dowody i przekazać je dyrektorowi.

4.      Zasady postepowania w przypadku informacji o podejrzenia krzywdzenia małoletniego, a w szczególności:

a)      zapewnić małoletniemu poczucia bezpieczeństwa,

b)      przeprowadzić z małoletnim rozmowę z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga lub innym pracownikiem szkoły/placówki),

c)      podjąć działania zapewniające odseparowanie małoletniego od osoby podejrzewanej o krzywdzenie do czasu wyjaśnienia sprawy lub przekazania informacji właściwym służbom/instytucjom,

d)      przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi i wychowawcy oraz osobie wskazanej w szkole/placówce przez dyrektora jako koordynator działań przemocowych (dalej zwany koordynatorem),

e)      jeśli nie jest to przemoc w rodzinie wychowawca we współpracy z koordynatorem  powiadamia  rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania ( w tym objecie małoletniego opieka psychologa, pedagoga)  oraz sporządza notatkę służbową, która przekazuje koordynatorowi,

f)       jeżeli istnieje taka potrzeba, koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem  powiadomią odpowiednie służb (MOPS, Policja, Sąd Rodzinny itp.) w tym  wdraża procedurę „Niebieskiej Karty” oraz po uzgodnieniu z dyrektorem - rodziców małoletniego.

g)      wychowawca systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie z koordynatorem.

5.      W przypadku robienia przez małoletniego sobie krzywdy (np. nie je, samookaleczenia).

a)      przeprowadzić z małoletnim rozmowę, z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga, pielęgniarki ),

b)      przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi i wychowawcy oraz osobie wskazanej w szkole/placówce przez dyrektora jako koordynator,

c)      wychowawca powiadamia  rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania ( w tym objęcie małoletniego opieką psychologa, pedagoga)  oraz sporządza notatkę służbową, którą przekazuje koordynatorowi,

d)      wychowawca systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie minimum raz w kwartale z koordynatorem.

6.      Wszystkie podejmowane działania są dokumentowane.


Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego,
zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia,
osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „niebieskiej karty"
z uwzględnieniem sytuacji dzieci  z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 6.

1.       Osobą odpowiedzialną za zgłaszanie przestępstw, wypełnianiem „Niebieskiej karty” czy informowaniem o przypadkach, gdy małoletni jest w jakiś sposób zaniedbany lub sam robi sobie krzywdę, (np. samookaleczenia, nie je), w tym  składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, a w szczególności (odpowiednio), zawiadomienie organów ścigania,  sądu rodzinnego  jest ww. koordynator. 

2.      Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają koordynatora i dyrektora oraz przekazuje notatkę służbową (posiadaną dokumentację – wskazuje dowody).

3.      Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego ma prawo skorzystania w ww. zakresie z uprawnień sygnalisty.

4.      Koordynator analizuje informacje i dokumentacje oraz w razie potrzeby uzupełnia ją współpracując z wychowawcą klasy oraz rodzicami (jeżeli informacje nie wskazują na nich jako źródło przemocy), wspólnie podejmują decyzje co do dalszego postępowania informując o tym fakcie dyrektora. 

5.      Koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem zawiadamia organy ścigania lub właściwe instytucje o podejrzeniach szkoły/placówki i /lub monitoruje dalej sprawę.   

6.      Koordynator o powiadomieniu wychowawcę klasy o podejmowanych działaniach. 

7.      Wychowawca na bieżąco monitoruje sytuacje małoletniego, a o swoich ustaleniach informuje koordynatora. 

8.      W przypadku braku możliwości niezwłocznego zawiadomienia koordynatora oraz dyrektora, osoby które powzięła informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają organy ścigania lub właściwe instytucje oraz powiadamiają koordynatora i dyrektora o tym fakcie przekazując stosowną notatkę służbową.


Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.

§ 7.

1.      Wprowadza się następujące zasady przeglądu i aktualizacji standardów, a zwłaszcza:

a)      dyrektor powołuje zespół ds. przeglądu i aktualizacji standardów,

b)      przewodniczącym zespołu jest koordynator,

c)      zespół ustala regulamin swojej działalności i zasady współpracy z organami szkoły/placówki,

d)      wszyscy personel szkoły/placówki oraz rodzice i uczniowie maja obowiązek na bieżąco informowania koordynatora lub osoby powołane do ww. zespołu o potrzebie zmian/rozszerzenia zakresu standardów, 

e)      koordynator po przeanalizowaniu uzyskanych  informacji z pkt 4,  o ustaleniach powiadamia dyrektora szkoły/placówki, który w sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji w zakresie treści standardów wprowadza stosowne zmiany  lub zleca ich przeanalizowanie zespołowi ds. przeglądu aktualizacji standardów,

f)       zespół minimum raz na dwa lata we współpracy z organami szkoły/placówki dokonuje analizy treści standardów przedstawiając dyrektorowi wnioski i rekomendacje oraz proponując stosowne zmiany w zapisach standardów. Pierwsza analiza zostanie przeprowadzona w terminie do 31 sierpnia 2025 roku.


Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów.

§ 8.

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów.

1.      Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest koordynator.

2.      Koordynator/rzy we współpracy z dyrektorem  jest zobowiązany minimum raz w roku, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli za zorganizowanie/przeprowadzenie szkolenia personelu pedagogicznych szkoły/placówki oraz w ramach realizacji standardów kontroli zarządczej  szkolenia pozostałego personelu do stosowania ww. standardów oraz w przypadku zatrudniania nowego personelu.

3.      Koordynator na każdy rok szkolny przygotowuje plan działań w zakresie przygotowania personelu do stosowania ww. standardów, wskazując osoby odpowiedzialne za realizacje poszczególnych działań/zadań oraz przewidywane efekty – koordynuje planowane działania.

4.      Plan pracy koordynator przedstawia dyrektorowi do akceptacji do 15 września każdego roku.

5.      Osoby wskazane w planie są zobowiązane do składania koordynatorowi pisemnych informacji z uzyskanych efektów działań/realizacji zadań w terminie 3 dni roboczych od ich realizacji.

6.      Koordynator minimum raz do roku, do końca zajęć szkolnych w danym roku szkolnym,  składa dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu zawierające rekomendacje i wnioski oraz wskazując uzyskane efekty.


Zasady przygotowania personelu do stosowania standardów  oraz sposób dokumentowania tej czynności.

§ 9.

1.      Działania na rzecz zapoznania personelu ze standardami i przygotowania personelu do stosowania standardów oraz dokumentowania tych czynności są  uwzględnione w planach doskonalenia zawodowego personelu wynikających z kontroli zarządczej,  a zwłaszcza w planie doskonalenia zawodowego nauczycieli.

2.      Program wychowawczo – profilaktyczny, swoim zakresem obejmuje również działania na rzecz ochrony małoletnich przed przemocą. 

3.      Koordynator udziela osobom potrzebującym konsultacji w zakresie stosowania ww. standardów,

4.      Ponadto, personel potwierdzają zapoznanie się z zarządzeniem dyrektora w sprawie wprowadzenia standardów oraz udział  w szkoleniach i znajomość zasad postępowania w sytuacjach stosowania przemocy wobec nieletnich podpisując oświadczenie w tym zakresie (zał. 2),

5.      Oświadczenia są przekazywane i gromadzone przez koordynatora (sekretariat).


Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim
standardów do zaznajomienia się
z nimi i ich stosowania.

§ 10.

1.      Wychowawcy klas są odpowiedzialni minimum raz w roku (we wrześniu) za zapoznanie i  przygotowania rodziców do stosowania standardów i zebranie od nich potwierdzeń o zapoznaniu się w formie oświadczenia.

2.      Podjęcie stosownych działań przez wychowawcę na rzecz zapoznania uczniów z standardami działań antyprzemocowych podejmowanych wobec małoletnich wynikają z zapisów programu wychowawczo – profilaktycznego. 

3.      Standardy są do wglądu u wychowawcy, specjalistów zatrudnionych w szkole, w bibliotece, sekretariacie szkoły/placówki oraz na stronie www, w zakładce BIP.

4.      Wychowawca wpisem w dzienniku lekcyjnym odnotowuje podejmowane działania  w ww. zakresie.


Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

§ 11.

1.      Osobą odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest każdy pracownik szkoły/placówki, który niezwłocznie postępuje zgodnie z przyjętymi standardami z pkt. 3.

2.      W zakresie udzielania wsparcia małoletniemu wychowawcy klas współpracują z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami w szkole/placówce oraz koordynatorem, podejmują stosowne działania lub wnioskują do dyrektora o wsparcie instytucjonalne działań wobec małoletniego

3.      Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie wsparcia instytucjonalnego  małoletniemu na terenie szkoły/placówki  lub wnioskuje do instytucji zewnętrznych zgodnie z ich kompetencjami.


Sposób dokumentowania i zasady przechowywania
ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń
zagrażających
dobru małoletniego

§ 12.

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń. 

1.      Sposób dokumentowania ujawnionych podejrzeń lub incydentów określają zapisy poszczególnych standardów.

2.      Zasady przechowywania dokumentacji określa  instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt,  a w zakresie ochrony danych „Polityka ochrony danych”.

3.      Dyrektor pisemnie upoważnia personelu do dostępu do danych szczególnych, w ujęciu RODO dotyczących zakresu ww. standardów.

4.      Koordynator prowadzi indywidulane teczki spraw małoletnich w stosunku do których zostały podjęte działania wynikające z ww. standardów.

5.      Dyrektor stwarza warunki do przechowywania i zabezpieczenia ww. dokumentacji z uwzględnieniem bezpieczeństwa „szczególnych – wrażliwych danych” wynikających   z RODO.


Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 13.

1.      Do wymogów dotyczących bezpiecznych relacji między małoletnimi należy zaliczyć zwłaszcza: wzajemny szacunek, akceptacja odmienność - tolerancja „inności”- współpraca ze sobą, pomaganie sobie, docenianie działań/postaw, odnoszenie się do siebie w sposób kulturalny, przestrzegamy przyjętych zasad, norm bezpiecznego zachowania.

2.      Do zachowań niedozwolonych należy w szczególności zaliczyć stosowanie przemocy w tym zwłaszcza: wyśmiewanie, hejtowanie w sieci, wykluczanie ze wspólnych zabaw lub innych działań, używanie form przemocy przede wszystkim fizycznej i psychicznej,

3.      O wszelkich zachowaniach niedozwolonych lub o nie stosowaniu się do wymogów bezpiecznych relacji należy niezwłocznie zawiadamiać wychowawcę klasy ucznia pokrzywdzonego, który jest zobowiązany we współpracy z innymi wychowawcami (zwłaszcza jeżeli dotyczy to agresora lub świadków) przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.

4.      Osoby zgłaszające zachowania, o których mowa w pkt.3 ma prawo skorzystać  z uprawnień sygnalisty (zastrzec anonimowość). 

5.      Zauważane drastyczne, przejawy nadużyć wychowawca zgłasza koordynatorowi, który po uzgodnieniu z dyrektorem zgłasza sprawę do organów ścigania lub właściwym instytucjom. 

6.      W swoich działaniach wychowawcy współpracują z rodzicami małoletnich, specjalistami oraz koordynatorem  i podejmują stosowne działania wychowawcze.

7.      O wynikach przeprowadzonych działań i podjętych interwencji oraz uzyskanych efektach w tym wnioskach i rekomendacjach wychowawca informuje  dyrektora i koordynatora oraz rodziców (jeżeli nie są agresorami).


Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 14.

1.      Przyjmuje się następującej zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, a w szczególności:

2.      Małoletni przynoszą do szkoły/placówki i na zajęcia organizowane przez szkołę urządzenia elektroniczne z dostępem do sieci Internet zwane dalej urządzeniami  na własną odpowiedzialność, za zgodą i na odpowiedzialność rodziców. 

3.      Szkoła/placówka nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież ww. urządzeń . 

4.      Podczas zajęć edukacyjnych włączanie i  używanie urządzeń jest możliwe za zgoda lub na polecenie osoby sprawującej opiekę/prowadzącej zajęcia, w pozostałych sytuacjach wyłączone urządzenia są schowane w torbach/plecakach lub szafkach.

5.      W czasie godzin lekcyjnych kontakt z małoletnim jest możliwy poprzez Sekretariat szkoły/placówki oraz wychowawców klasy.

6.      Dopuszcza się możliwość korzystania z urządzeń podczas przerw śródlekcyjnych, po zajęciach lub przed zajęciami z zachowaniem przyjętych norm społecznych i etycznych szczegółowo doprecyzowanych w statucie szkoły/placówki. 

7.      Niedopuszczalne jest nagrywanie dźwięku, obrazu oraz fotografowanie za pomocą telefonu lub innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły/placówki  oraz podczas zajęć organizowanych przez szkołę

8.      W szczególnych sytuacjach można  ładować urządzenia z dostępem do Internetu  w sekretariacie szkoły/placówki. 

9.      Uczniowie niepełnosprawni oraz z SPE, za zgodą nauczyciela, mogą korzystać z urządzeń z dostępem do internatu ułatwiających im funkcjonowanie w szkole/placówce.

10.  W urządzeniu z dostępem do Internetu przynoszonym przez małoletniego zaleca się zainstalowanie przez rodziców kontroli rodzicielskiej.


Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci internet oraz utrwalonymi w innej formie
z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 15.

1.      W ramach ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi  wychowawcy klas powinni zwłaszcza: 

a)      w ramach realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły/placówki informować uczniów o zagrożeniach  i bezpiecznym korzystaniu z Internetu,       

b)      na zebraniach z rodzicami informować ich/przeprowadzać szkolenia o zagrożeniach dzieci podczas korzystaniu z Internetu oraz o sposobach zabezpieczania sieci  oraz bezpiecznego korzystania z Internetu,

2.      Dyrektor szkoły/placówki w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli w zależności od potrzeb organizuje szkolenia w ww. zakresie. 


Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami  oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 16.

1.      Nauczyciel wskazany przez dyrektora do udzielenie wsparcia uczniowi po ujawnieniu krzywdzenia  opracowuje plan wsparcia małoletniego we współpracy z koordynatorem/ami ds. przemocowych i specjalistami. 

2.      Plan ma się opierać na rzetelnej diagnozie potrzeb i analizie możliwości ucznia. 

3.      Plan akceptuje dyrektor powiadamiając rodziców/prawnego opiekuna ucznia zwłaszcza o:

a)      formie i zakresie planowanego wsparcia, 

b)      osobie/ach udzielających wsparcia,

c)      przewidywanych sposobach ewaluacji,

d)      zakładanych efektach. 

4.      W pracach zespołu może uczestniczyć rodzic, jeżeli nie jest podejrzewany o działania przemocowe wobec małoletniego.

 

 

Pliki do pobrania:

Oświadczenie pracownika
Format: docx, 22.09 kB
Regulamin zespołu
Format: docx, 23.12 kB
Oświadczenie o niekaralności
Format: docx, 19.38 kB
Oświadczenie o krajach zamieszkania
Format: docx, 17.69 kB
DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.