Logo Szkoły Podstawowej w Morzach Wielkich
Powróć do: Dokumenty szkoły

Strategia ochrony małoletnich w Szkole Podstawowej im. Szarych Szeregów w Mrozach Wielkich


Strategia Ochrony Małoletnich
w Szkole Podstawowej im. Szarych Szeregów
w Mrozach Wielkich

Standardy i procedury ochrony 
dzieci przed krzywdzeniem

 

Podstawy prawne Strategii Ochrony Małoletnich

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.).
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359).
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
  •  Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) – art. 23 i 24.
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).


Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie 
Strategia  Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej im. Szarych Szeregów
w Mrozach Wielkich

§ 1.

1.    Pracownikiem szkoły jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.

2.    Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia. 

3.    Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy. 

4.    Zgoda rodzica dziecka/opiekuna prawnego oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców/opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami/opiekunami dziecka należy ich poinformować o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.

5.    Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. 

6.    Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez  dyrekcję szkoły członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie. 

7.    Osoba odpowiedzialna za Strategię Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem  to wyznaczony przez dyrekcję szkoły członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją tej Strategii przed krzywdzeniem w środowisku domowym oraz placówce. 

Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka. 


Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

 

§ 2.

1.    Personel szkoły posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę     na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

2.    W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy szkoły podejmują rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują ich do szukania dla siebie pomocy.

3.    Personel monitoruje sytuację i bezpieczeństwo dziecka.


Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi
w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności.

§ 3.

1.      Dyrektor  - przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, ma obowiązek w zakresie uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zgromadzone w  Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zwany dalej „Rejestrem”.

2.      Sprawdzenie dotyczy również osób sprawujących opiekę nad małoletnimi podczas wycieczki, dyskoteki, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych organizowanych przez szkołę oraz wyjazdy na zieloną szkołę, konkursy zawody etc.

3.      Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 przedkłada Dyrektorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

4.      Osoba, o której mowa w pkt. 1 i 2 posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada dyrektorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi lub stosowne oświadczenia zgodnie z wymogami art. 21  Ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zwany dalej ustawą.

5.      Informacja z rejestru , dyrektor utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych personelu/pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. 

6.      Informacje oraz oświadczenia, dotyczy obcokrajowców - osób mieszkających za granicą, dyrektor załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

7.      Wprowadza się zasady postępowania w przypadku dopuszczania do pracy innych osób niż personel szkoły/placówki, w szczególności osoba, która ma pełnić funkcję/zadania opiekuna/prowadzącego zajęcia i inne wynikające z art.21 ust.1, na piśmie wyraża zgodę :

1)      na jej pełnienie/wykonywanie;

2)      na przetwarzania danych osobowych (jakim jest imię i nazwisko i numer pesel) w celu sprawdzenia czy nie jest ujęty w „Rejestrze”;

3)      przedkłada dyrektorowi  informację z Krajowego Rejestru Karnego zgodnie z art.21 ust.3 ustawy;

4)      w przypadku osoby będącej obcokrajowcem składa oświadczenie (art. 21 ust.4 -8) ustawy.

8.      Dyrektor  (szczegółowe zapisy Rozdział 3 Ustawy)  w szczególności:

1)      sprawdza zawartość Rejestru/analizuje informacje z Krajowego Rejestru Karnego;

2)      ustala  z IOD zasady postępowania ze zgodami opiekunów oraz zapewnieniem poufności danych tam zawartych;

3)      utrwala w formie wydruku informację z Rejestru oraz informację z Krajowego Rejestru Karnego i załącza do zgody opiekuna; 

4)      wyraża lub odmawia zgody;

5)      zapewnia zasady archiwizowania dokumentów;


Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 4.

1.      Personel w celu zapewnienia bezpiecznych  relacji między małoletnim," a personelem jest zobowiązany do stosowania w szczególności następujących zasad wobec uczniów:

a)      uznanie, zaufanie, szacunek, „autentyczność”, szczerość, wrażliwość i  lojalności, otwartość, wyrozumiałość, umiejętność słuchania, współpracy, empatii,

b)      jasnej komunikacji – prostego przekazu (ETR),

c)      zachowania podmiotowość małoletniego,

d)      przyznanie się małoletniemu do błędu (przepraszanie),

e)      rozpoznania potrzeb, możliwości i zasobów małoletniego,

f)       ochrony wizerunku małoletniego.

2.      Zachowania niedozwolone wobec małoletnich z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności:

a)      zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie, obrażanie, 

b)      ujawnienie informacji mogących naruszać dobro małoletniego w tym danych szczególnych (wrażliwych) zgodnie z RODO,

c)      naruszanie nietykalności fizycznej małoletniego (zwłaszcza niewłaściwy dotyk, popychanie, szturchanie, łaskotanie) 

d)      spanie z małoletnim w jednym łóżku  (np. podczas biwaku, „zielonej szkoły”/wycieczki)

e)      kontakt fizyczny przekraczający potrzeby wykonywania niezbędnych czynności higieniczno – pielęgnacyjnych 

f)       kontakty prywatne z małoletnim w mediach społecznościowych.

3.      Każda osoba, która stwierdzi jakiekolwiek naruszenia którejkolwiek z  ww. zasad jest zobowiązana o powyższym fakcie powiadomić dyrektora szkoły/placówki.

4.      Osoba zgłaszająca naruszenie, o którym mowa w pkt. III ma prawo skorzystać z uprawnień przysługujących dla sygnalisty zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole/placówce. 

5.      Dyrektor po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego podejmuje stosowne działania organizacyjno - prawne, w zależności od wyników swoich ustaleń.

6.      Dyrektor jest zobowiązany do dokumentowania swoich działań w ww. zakresie.


Zasady i procedura podejmowania interwencji
w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

§ 5.

1.      W przypadku wypadku młodocianego w szkole/placówce należy postępować zgodnie przyjętymi normami prawnymi obowiązującymi w szkole/placówce.

2.      W każdym przypadku wysłania do szkoły/placówki małoletniego, które uległo wypadkowi w domu i ma widoczne obrażenia należy pisemnie powiadomić szkołę/placówkę w chwili przyjścia małoletniego do szkoły/placówki wypełniając oświadczenie i przekazując je w sekretariacie szkoły/placówki lub bezpośrednio wychowawcy albo dokonując wpisu w dzienniku elektronicznym.  (rozważyć celowość i zakres stosowania oraz jest pytanie : czy każdy incydent?)

3.      Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, któremu niezbędne jest udzielenie pomocy przedmedycznej lub medycznej, a w szczególności należy:

a)      zapewnić małoletniemu poczucie bezpieczeństwa,

b)      udzielić małoletniemu  pomocy przedmedycznej lub wezwać pogotowie ratunkowe,

c)      niezwłocznie zawiadomić dyrektora i rodziców (jeżeli nie są podejrzani o krzywdzenie małoletniego) oraz koordynatora działań przemocowych w szkole,

d)      sporządzić notatkę służbową/zabezpieczyć dowody i przekazać je dyrektorowi.

4.      Zasady postepowania w przypadku informacji o podejrzenia krzywdzenia małoletniego, a w szczególności:

a)      zapewnić małoletniemu poczucia bezpieczeństwa,

b)      przeprowadzić z małoletnim rozmowę z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga lub innym pracownikiem szkoły/placówki),

c)      podjąć działania zapewniające odseparowanie małoletniego od osoby podejrzewanej o krzywdzenie do czasu wyjaśnienia sprawy lub przekazania informacji właściwym służbom/instytucjom,

d)      przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi i wychowawcy oraz osobie wskazanej w szkole/placówce przez dyrektora jako koordynator działań przemocowych (dalej zwany koordynatorem),

e)      jeśli nie jest to przemoc w rodzinie wychowawca we współpracy z koordynatorem  powiadamia  rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania ( w tym objecie małoletniego opieka psychologa, pedagoga)  oraz sporządza notatkę służbową, która przekazuje koordynatorowi,

f)       jeżeli istnieje taka potrzeba, koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem  powiadomią odpowiednie służb (MOPS, Policja, Sąd Rodzinny itp.) w tym  wdraża procedurę „Niebieskiej Karty” oraz po uzgodnieniu z dyrektorem - rodziców małoletniego.

g)      wychowawca systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie z koordynatorem.

5.      W przypadku robienia przez małoletniego sobie krzywdy (np. nie je, samookaleczenia).

a)      przeprowadzić z małoletnim rozmowę, z której zostanie sporządzona notatka służbowa, (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga, pielęgniarki ),

b)      przekazać informację o zaistniałej sytuacji/stwierdzonym fakcie dyrektorowi i wychowawcy oraz osobie wskazanej w szkole/placówce przez dyrektora jako koordynator,

c)      wychowawca powiadamia  rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania ( w tym objęcie małoletniego opieką psychologa, pedagoga)  oraz sporządza notatkę służbową, którą przekazuje koordynatorowi,

d)      wychowawca systematycznie monitoruje sprawy małoletniego wymienia informacje w ww. zakresie minimum raz w kwartale z koordynatorem.

6.      Wszystkie podejmowane działania są dokumentowane.


Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego,
zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia,
osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „niebieskiej karty"
z uwzględnieniem sytuacji dzieci  z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 6.

1.       Osobą odpowiedzialną za zgłaszanie przestępstw, wypełnianiem „Niebieskiej karty” czy informowaniem o przypadkach, gdy małoletni jest w jakiś sposób zaniedbany lub sam robi sobie krzywdę, (np. samookaleczenia, nie je), w tym  składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, a w szczególności (odpowiednio), zawiadomienie organów ścigania,  sądu rodzinnego  jest ww. koordynator. 

2.      Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają koordynatora i dyrektora oraz przekazuje notatkę służbową (posiadaną dokumentację – wskazuje dowody).

3.      Osoby, które powzięły informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego ma prawo skorzystania w ww. zakresie z uprawnień sygnalisty.

4.      Koordynator analizuje informacje i dokumentacje oraz w razie potrzeby uzupełnia ją współpracując z wychowawcą klasy oraz rodzicami (jeżeli informacje nie wskazują na nich jako źródło przemocy), wspólnie podejmują decyzje co do dalszego postępowania informując o tym fakcie dyrektora. 

5.      Koordynator po uzgodnieniu z dyrektorem zawiadamia organy ścigania lub właściwe instytucje o podejrzeniach szkoły/placówki i /lub monitoruje dalej sprawę.   

6.      Koordynator o powiadomieniu wychowawcę klasy o podejmowanych działaniach. 

7.      Wychowawca na bieżąco monitoruje sytuacje małoletniego, a o swoich ustaleniach informuje koordynatora. 

8.      W przypadku braku możliwości niezwłocznego zawiadomienia koordynatora oraz dyrektora, osoby które powzięła informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego, niezwłocznie zawiadamiają organy ścigania lub właściwe instytucje oraz powiadamiają koordynatora i dyrektora o tym fakcie przekazując stosowną notatkę służbową.


Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.

§ 7.

1.      Wprowadza się następujące zasady przeglądu i aktualizacji standardów, a zwłaszcza:

a)      dyrektor powołuje zespół ds. przeglądu i aktualizacji standardów,

b)      przewodniczącym zespołu jest koordynator,

c)      zespół ustala regulamin swojej działalności i zasady współpracy z organami szkoły/placówki,

d)      wszyscy personel szkoły/placówki oraz rodzice i uczniowie maja obowiązek na bieżąco informowania koordynatora lub osoby powołane do ww. zespołu o potrzebie zmian/rozszerzenia zakresu standardów, 

e)      koordynator po przeanalizowaniu uzyskanych  informacji z pkt 4,  o ustaleniach powiadamia dyrektora szkoły/placówki, który w sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji w zakresie treści standardów wprowadza stosowne zmiany  lub zleca ich przeanalizowanie zespołowi ds. przeglądu aktualizacji standardów,

f)       zespół minimum raz na dwa lata we współpracy z organami szkoły/placówki dokonuje analizy treści standardów przedstawiając dyrektorowi wnioski i rekomendacje oraz proponując stosowne zmiany w zapisach standardów. Pierwsza analiza zostanie przeprowadzona w terminie do 31 sierpnia 2025 roku.


Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów.

§ 8.

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów.

1.      Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu do stosowania standardów jest koordynator.

2.      Koordynator/rzy we współpracy z dyrektorem  jest zobowiązany minimum raz w roku, w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli za zorganizowanie/przeprowadzenie szkolenia personelu pedagogicznych szkoły/placówki oraz w ramach realizacji standardów kontroli zarządczej  szkolenia pozostałego personelu do stosowania ww. standardów oraz w przypadku zatrudniania nowego personelu.

3.      Koordynator na każdy rok szkolny przygotowuje plan działań w zakresie przygotowania personelu do stosowania ww. standardów, wskazując osoby odpowiedzialne za realizacje poszczególnych działań/zadań oraz przewidywane efekty – koordynuje planowane działania.

4.      Plan pracy koordynator przedstawia dyrektorowi do akceptacji do 15 września każdego roku.

5.      Osoby wskazane w planie są zobowiązane do składania koordynatorowi pisemnych informacji z uzyskanych efektów działań/realizacji zadań w terminie 3 dni roboczych od ich realizacji.

6.      Koordynator minimum raz do roku, do końca zajęć szkolnych w danym roku szkolnym,  składa dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu zawierające rekomendacje i wnioski oraz wskazując uzyskane efekty.


Zasady przygotowania personelu do stosowania standardów  oraz sposób dokumentowania tej czynności.

§ 9.

1.      Działania na rzecz zapoznania personelu ze standardami i przygotowania personelu do stosowania standardów oraz dokumentowania tych czynności są  uwzględnione w planach doskonalenia zawodowego personelu wynikających z kontroli zarządczej,  a zwłaszcza w planie doskonalenia zawodowego nauczycieli.

2.      Program wychowawczo – profilaktyczny, swoim zakresem obejmuje również działania na rzecz ochrony małoletnich przed przemocą. 

3.      Koordynator udziela osobom potrzebującym konsultacji w zakresie stosowania ww. standardów,

4.      Ponadto, personel potwierdzają zapoznanie się z zarządzeniem dyrektora w sprawie wprowadzenia standardów oraz udział  w szkoleniach i znajomość zasad postępowania w sytuacjach stosowania przemocy wobec nieletnich podpisując oświadczenie w tym zakresie (zał. 2),

5.      Oświadczenia są przekazywane i gromadzone przez koordynatora (sekretariat).


Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim
standardów do zaznajomienia się
z nimi i ich stosowania.

§ 10.

1.      Wychowawcy klas są odpowiedzialni minimum raz w roku (we wrześniu) za zapoznanie i  przygotowania rodziców do stosowania standardów i zebranie od nich potwierdzeń o zapoznaniu się w formie oświadczenia.

2.      Podjęcie stosownych działań przez wychowawcę na rzecz zapoznania uczniów z standardami działań antyprzemocowych podejmowanych wobec małoletnich wynikają z zapisów programu wychowawczo – profilaktycznego. 

3.      Standardy są do wglądu u wychowawcy, specjalistów zatrudnionych w szkole, w bibliotece, sekretariacie szkoły/placówki oraz na stronie www, w zakładce BIP.

4.      Wychowawca wpisem w dzienniku lekcyjnym odnotowuje podejmowane działania  w ww. zakresie.


Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

§ 11.

1.      Osobą odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest każdy pracownik szkoły/placówki, który niezwłocznie postępuje zgodnie z przyjętymi standardami z pkt. 3.

2.      W zakresie udzielania wsparcia małoletniemu wychowawcy klas współpracują z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami w szkole/placówce oraz koordynatorem, podejmują stosowne działania lub wnioskują do dyrektora o wsparcie instytucjonalne działań wobec małoletniego

3.      Dyrektor podejmuje decyzje w sprawie wsparcia instytucjonalnego  małoletniemu na terenie szkoły/placówki  lub wnioskuje do instytucji zewnętrznych zgodnie z ich kompetencjami.


Sposób dokumentowania i zasady przechowywania
ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń
zagrażających
dobru małoletniego

§ 12.

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń. 

1.      Sposób dokumentowania ujawnionych podejrzeń lub incydentów określają zapisy poszczególnych standardów.

2.      Zasady przechowywania dokumentacji określa  instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt,  a w zakresie ochrony danych „Polityka ochrony danych”.

3.      Dyrektor pisemnie upoważnia personelu do dostępu do danych szczególnych, w ujęciu RODO dotyczących zakresu ww. standardów.

4.      Koordynator prowadzi indywidulane teczki spraw małoletnich w stosunku do których zostały podjęte działania wynikające z ww. standardów.

5.      Dyrektor stwarza warunki do przechowywania i zabezpieczenia ww. dokumentacji z uwzględnieniem bezpieczeństwa „szczególnych – wrażliwych danych” wynikających   z RODO.


Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 13.

1.      Do wymogów dotyczących bezpiecznych relacji między małoletnimi należy zaliczyć zwłaszcza: wzajemny szacunek, akceptacja odmienność - tolerancja „inności”- współpraca ze sobą, pomaganie sobie, docenianie działań/postaw, odnoszenie się do siebie w sposób kulturalny, przestrzegamy przyjętych zasad, norm bezpiecznego zachowania.

2.      Do zachowań niedozwolonych należy w szczególności zaliczyć stosowanie przemocy w tym zwłaszcza: wyśmiewanie, hejtowanie w sieci, wykluczanie ze wspólnych zabaw lub innych działań, używanie form przemocy przede wszystkim fizycznej i psychicznej,

3.      O wszelkich zachowaniach niedozwolonych lub o nie stosowaniu się do wymogów bezpiecznych relacji należy niezwłocznie zawiadamiać wychowawcę klasy ucznia pokrzywdzonego, który jest zobowiązany we współpracy z innymi wychowawcami (zwłaszcza jeżeli dotyczy to agresora lub świadków) przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.

4.      Osoby zgłaszające zachowania, o których mowa w pkt.3 ma prawo skorzystać  z uprawnień sygnalisty (zastrzec anonimowość). 

5.      Zauważane drastyczne, przejawy nadużyć wychowawca zgłasza koordynatorowi, który po uzgodnieniu z dyrektorem zgłasza sprawę do organów ścigania lub właściwym instytucjom. 

6.      W swoich działaniach wychowawcy współpracują z rodzicami małoletnich, specjalistami oraz koordynatorem  i podejmują stosowne działania wychowawcze.

7.      O wynikach przeprowadzonych działań i podjętych interwencji oraz uzyskanych efektach w tym wnioskach i rekomendacjach wychowawca informuje  dyrektora i koordynatora oraz rodziców (jeżeli nie są agresorami).


Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 14.

1.      Przyjmuje się następującej zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet, a w szczególności:

2.      Małoletni przynoszą do szkoły/placówki i na zajęcia organizowane przez szkołę urządzenia elektroniczne z dostępem do sieci Internet zwane dalej urządzeniami  na własną odpowiedzialność, za zgodą i na odpowiedzialność rodziców. 

3.      Szkoła/placówka nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie, zagubienie czy kradzież ww. urządzeń . 

4.      Podczas zajęć edukacyjnych włączanie i  używanie urządzeń jest możliwe za zgoda lub na polecenie osoby sprawującej opiekę/prowadzącej zajęcia, w pozostałych sytuacjach wyłączone urządzenia są schowane w torbach/plecakach lub szafkach.

5.      W czasie godzin lekcyjnych kontakt z małoletnim jest możliwy poprzez Sekretariat szkoły/placówki oraz wychowawców klasy.

6.      Dopuszcza się możliwość korzystania z urządzeń podczas przerw śródlekcyjnych, po zajęciach lub przed zajęciami z zachowaniem przyjętych norm społecznych i etycznych szczegółowo doprecyzowanych w statucie szkoły/placówki. 

7.      Niedopuszczalne jest nagrywanie dźwięku, obrazu oraz fotografowanie za pomocą telefonu lub innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły/placówki  oraz podczas zajęć organizowanych przez szkołę

8.      W szczególnych sytuacjach można  ładować urządzenia z dostępem do Internetu  w sekretariacie szkoły/placówki. 

9.      Uczniowie niepełnosprawni oraz z SPE, za zgodą nauczyciela, mogą korzystać z urządzeń z dostępem do internatu ułatwiających im funkcjonowanie w szkole/placówce.

10.  W urządzeniu z dostępem do Internetu przynoszonym przez małoletniego zaleca się zainstalowanie przez rodziców kontroli rodzicielskiej.


Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci internet oraz utrwalonymi w innej formie
z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 15.

1.      W ramach ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie z uwzględnieniem sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi  wychowawcy klas powinni zwłaszcza: 

a)      w ramach realizacji programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły/placówki informować uczniów o zagrożeniach  i bezpiecznym korzystaniu z Internetu,       

b)      na zebraniach z rodzicami informować ich/przeprowadzać szkolenia o zagrożeniach dzieci podczas korzystaniu z Internetu oraz o sposobach zabezpieczania sieci  oraz bezpiecznego korzystania z Internetu,

2.      Dyrektor szkoły/placówki w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli w zależności od potrzeb organizuje szkolenia w ww. zakresie. 


Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
z uwzględnieniem sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami  oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

§ 16.

1.      Nauczyciel wskazany przez dyrektora do udzielenie wsparcia uczniowi po ujawnieniu krzywdzenia  opracowuje plan wsparcia małoletniego we współpracy z koordynatorem/ami ds. przemocowych i specjalistami. 

2.      Plan ma się opierać na rzetelnej diagnozie potrzeb i analizie możliwości ucznia. 

3.      Plan akceptuje dyrektor powiadamiając rodziców/prawnego opiekuna ucznia zwłaszcza o:

a)      formie i zakresie planowanego wsparcia, 

b)      osobie/ach udzielających wsparcia,

c)      przewidywanych sposobach ewaluacji,

d)      zakładanych efektach. 

4.      W pracach zespołu może uczestniczyć rodzic, jeżeli nie jest podejrzewany o działania przemocowe wobec małoletniego.

 

 

Pliki do pobrania:

Oświadczenie pracownika
Format: docx, 22.09 kB
Regulamin zespołu
Format: docx, 23.12 kB
Oświadczenie o niekaralności
Format: docx, 19.38 kB
Oświadczenie o krajach zamieszkania
Format: docx, 17.69 kB